پرسونال برندينگ يا برندسازي شخصي چيست ؟


زندگي برخي از افراد، سراسر زيبايي است. تعبير من از برندسازي شخصي يک زندگي زيبا به همراه خلق زيبايي براي ديگران است. يک زندگي که از تمامي لحظات آن لذت مي‌بريد و دوستان، خانواده، همکاران و هواداران شما هم از کنار شما بودن و از شما شنيدن لذت مي‌برند. البته ممکن است افرادي هم منتقد شما باشند و يا از موفقيت‌هاي شما ناراحت شوند.


چه زماني بايد برندسازي شخصي را آغاز کنم؟


اگر نگاه ايده‌آل‌گرا به برندشخصي داشته باشيم ممکن است هيچ‌وقت به دنبال آن نرويم. برندسازي شخصي صرفاً متعلق به هنرپيشه‌ها، خوانندگان، ورزشکاران و سياستمداران نيست. لازم نيست کل مردم ايران يا کل دنيا شما را بشناسند. فقط لازم است افرادي که به مهارت‌هاي شما نياز دارند شما را بشناسند و قبول داشته باشند. همچنين لازم نيست ابتدا به شخص فوق حرفه‌اي و بسيار موفق در حوزه خود تبديل شويد و سپس اقدام به برندسازي شخصي کنيد. ازنظر من، تنها اگر به مرحله خوبي از خودشناسي برسيد مي‌توانيد برندسازي شخصي را آغاز کنيد. بنابراين شروع برندسازي شخصي، پيش‌شرط خاصي ندارد فقط بايد قبل از اقدامات اجرايي، به درک و شناخت خوبي از علايق، استعدادها و توانايي‌هاي خود برسيد.


 


تا چه زماني بايد به برندسازي شخصي ادامه دهم؟


ازنظر من برندسازي شخصي يک مقصد نيست. مانند برند مدياک رسيدن به نقطه اوج موفقيت و شهرت نيست. بلکه يک مسير است. يک مسير براي پيمودن زندگي به شيوه درست. يک سبک زندگي است که شما اين توانايي را پيدا مي‌کنيد که هم به کار موردعلاقه خود بپردازيد و هم در اين کار موفق شده و کسب درآمد و شهرت کنيد. بسياري از مردم از اين سبک زندگي مي‌ترسند. به دليل اينکه فکر مي‌کنند اگر به کار موردعلاقه خود بپردازند نمي‌توانند درآمد کافي کسب کنند. من اين جمله شکسپير را خيلي دوست دارم. او مي‌گويد ترديدها به ما خيانت مي‌کنند. گاهي اوقات ما ترديد داريم که به کار موردعلاقه خود بپردازيم. چون مي‌ترسيم.


تابه‌حال به ريشه اين ترس‌ها و ترديدها فکر کرده‌ايد؟ شايد يکي از دلايل آن اين باشد که افرادي را ديده‌ايم که به اين مسير رفته‌اند و شکست‌خورده‌اند. بله درست است. هر فردي که به دنبال کار موردعلاقه‌اش برود صرفاً پيروز و موفق نمي‌شود. ممکن است حتي به‌شدت شکست بخورد. به دليل اينکه قواعد کار را نمي‌داند. اگر ما قواعد برندسازي شخصي را ندانيم شکست مي‌خوريم.


 


آيا برندسازي شخصي صرفاً يک سري اقدامات اجرايي هست؟


برندسازي شخصي از زماني شروع نمي‌شود که شما تصميم مي‌گيريد کاري که به آن علاقه نداريد را رها کنيد و به کار موردعلاقه خود بپردازيد. مسير توسعه برند شخصي از زماني شروع مي‌شود که شما ذهن خود را نسبت به شيوه زندگي‌تان تغيير مي‌دهيد. ممکن است اگر امروز ديدگاهتان را نسبت به سبک زندگي‌تان عوض کنيد، تغييرات زندگي شما از چند سال بعد آغاز شود، اما ذهن شما از همين امروز شروع به توسعه برند شخصي شما کرده است. بنابراين من دوست دارم به برندسازي شخصي بيشتر به‌عنوان يک فلسفه ذهني نگاه کنيد تا انجام يک سري اقدامات اجرايي. زماني که نگاه خود را به زندگي تغيير دهيد، فعاليت‌ها و اقدامات شما نيز به‌مرور تغيير مي‌کنند.


 


منظور از برندِ اصيل چيست؟


يکي از اصول جدايي‌ناپذير برندسازي شخصي تعهد است. تعهد به ذهنيتي که ديگران از ما دارند. ما اجازه نداريم در خلوت خودمان، خلاف تصور ذهني‌اي که ديگران از ما دارند عمل کنيم. نفاق و دورويي به‌هيچ‌وجه پذيرفته نيست مانند برند ژولي پولي . اصلاً نيازي نيست طوري خودمان را نشان دهيم که همه مردم ذهنيت خوبي از ما داشته باشند. فقط کافي است صفات خود و استعدادهاي خودمان را پيدا کنيم و آن‌ها را پرورش دهيم. در برندسازي شخصي توجه بيش اندازه به نقاط ضعفمان اهميت چنداني ندارد. قرار نيست ما در همه زمينه‌ها خوب باشيم.


چيزي که برند شخصي شمارا زيبا و باورپذير و اصيل مي‌کند هارموني است. کلام شما، رفتار شما، ظاهر و لباس شما و سبک زندگي شما بايد با يکديگر در هارموني و هماهنگي کامل باشند. هراندازه که تناقض در شما بيشتر باشد، اصالت برند شخصي شما کاهش مي‌يابد.


 


نمايشگر ويديو


 


00:00


07:54


 


 


برندسازي شخصي همانند ساختن يک بناي زيبا است. بنابراين نياز داريد چهارستون اصلي بناي منحصربه‌فرد خود را بشناسيد:


4اصل


ستون اول: خودشناسي و کسب مهارت


اکثر افراد مهارت خاصي ندارند که آن‌ها را نسبت به ديگران متمايز کند. اگر شما اين مهارت خاص را داريد پس ستون اول ساختمان برند شخصي شما محکم بناشده است. اگر شما مهارت متمايزکننده خاصي نسبت به ديگران نداريد بهتر است از همين امروز دست‌به‌کار شويد.


اگر از همين لحظه دست‌به‌کار شده‌ايد مطمئناً اين سؤال بزرگ ذهن شما را درگير کرده است!


 


من در چه زمينه‌اي بايد مهارت خود را توسعه بدهم؟


پرسش 4 جمله زير اشتباه بزرگي است که بسياري از افراد مرتکب آن مي‌شوند. مراقب باشيد شما در دام اين اشتباه بزرگ نيافتيد. بسياري از افراد وقتي مي‌خواهند يک مهارت خاص را پيداکرده و در آن زمينه خود را پرورش دهند، اين سؤالات به ذهنشان مي‌آيد:


 


1- چه مهارتي درآمدزايي بيشتري دارد؟


2- چه مهارتي کلاس اجتماعي بالاتري دارد؟


3- کسب چه مهارتي ريسک کمتري دارد؟ (يعني آزمايش خود را پس داده و هر فردي آن مهارت را کسب کرده موفق شده است)


4- چه مهارتي را سريع‌تر مي‌توان کسب کرد؟


اشتباه اين افراد چيست؟ چرا با اين طرز فکر موفق نمي‌شوند؟ اين افراد به‌جاي اينکه به توانايي‌هاي دروني خود نگاه کنند مدام به اين موضوع فکر مي‌کنند که ديگران چگونه موفق شده‌اند. اگر ديگران درزمين? خاصي موفق شده‌اند حتماً استعداد و علاقه زيادي نسبت به آن داشته‌اند. اگر شما در زمينه‌اي استعداد نداريد و وارد جنگ با افرادي شويد که استعداد زيادي در آن زمينه‌دارند، قطعاً شکست مي‌خوريد و هيچ‌گاه نمي‌توانيد متمايز شويد. زيرا کاري که آن‌ها در يک روز انجام مي‌دهند شما به دليل برخورداري از استعداد کمتر، اگر خيلي به خودتان سختي دهيد حداکثر در 3 روز مي‌توانيد انجام دهيد. پس هميشه از رقباي بااستعداد خود عقب هستيد.


 


چگونه اولين گام توسعه برند شخصي‌ام را محکم بردارم؟


جواب شوال شما خودشناسي است. بجاي اينکه به بيرون نگاه کنيد و به دنبال اين بگرديد که ديگران از چه طريقي موفق شده‌اند، بهتر است به درون خود نگاه کنيد. با توجه به شناختي که نسبت به خود داريد بررسي کنيد در چه زمينه‌هايي استعداد داريد و به انجام چه‌کارهايي علاقه‌مند هستيد.


 


سؤال اول: از کجا بفهمم در زمينه‌اي استعداد دارم؟


به گذشته خود نگاه کنيد و ببينيد چه‌کاري را بهتر و راحت‌تر و سريع‌تر از ديگران انجام داده‌ايد. اگر چيزي به ذهنتان رسيد، قطعاً استعداد شما در آن زمينه از ديگران بيشتر است. پس زمان را از دست ندهيد و هرروز در زمينه‌اي که استعداد داريد تمرين کنيد و مهارت خود را افزايش دهيد.


 


سؤال دوم: اگر استعداد خودم را پيدا نکردم چه‌کار کنم؟


به اين فکر کنيد که به چه‌کاري علاقه داريد. ممکن است موضوعي را پيدا نکنيد که در آن بهتر، راحت‌تر و سريع تراز ديگران عمل مي‌کنيد. اما جاي نگراني نيست. به اين فکر کنيد که چه‌کاري را با شور و شوق و علاقه انجام مي‌دهيد. دست‌به‌کار شويد و درزمين? موردعلاقه خود مهارت کسب کنيد. شايد بعداً متوجه شويد که در اين زمينه استعداد شما نيز نسبت به ديگران بيشتر است.


 


سؤال سوم: اگر به هيچ زمينه‌اي علاقه نداشتم چه‌کار کنم؟


به اين فکر کنيد که انجام چه‌کارهايي براي شما خسته‌کننده است. چه‌کارهايي را با اکراه انجام مي‌دهيد. در انجام چه فعاليت‌هايي زمان براي شما دير مي‌گذرد و دوست داريد هر چه زودتر از انجام آن کار خلاص شويد. براي تمامي اين‌ کارهاي خسته‌کننده، ليست سياه تهيه کنيد و وقتي‌که تصميم گرفتيد مهارتي را در خود پرورش دهيد، بررسي کنيد که آن مهارت جزو ليست سياه شما نباشد. جاي نگراني نيست. فقط کاري را انجام دهيد که جزو ليست سياه شما نيست. مطمئن باشيد پس از کمي پيشرفت علاقه شما در آن زمينه بيشتر مي‌شود و ممکن است نشانه‌هايي از استعداد و نبوغ را نيز پس از مدتي، در آن زمينه در خود ببينيد.


 


جمله زيباي آقاي دارن هاردي در مورد برند شخصي:


 


دانش خود را منتشر کنيد!


اگر برندسازي شخصي برايتان مهم است نياز داريد در صفحه جستجوي گوگل ديده شويد. يکي از بهترين راه‌حل‌هاي پيش روي شما اين است که دانش خود را منتشر کنيد. بسياري از افراد وقتي اسم خود را در صفحه جستجوي گوگل وارد مي‌کنند، هيچ اطلاعات قابل‌توجهي از خود نمي‌بينند. اگر شما فرد مشهوري نباشيد کسي در مورد شما چيزي نمي‌نويسد و اين وظيفه تنها بر عهده خودتان است.


شما بايد در مورد مهارت‌ها، عقايد و علايق خود شروع به نوشتن کنيد. اگر دانش و مهارتي داريد، آن را به ديگران آموزش دهيد. اگر در مورد يک موضوع سياسي، اجتماعي، هنري، ورزشي و غيره نظري داريد، آن را با ديگران به اشتراک بگذاريد.


منبع : آموزش برندسازي شخصي



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کهربا فان طراحي سايت لیست نرم افزارهای کاربردی Lynja Erik ديجي کالا Jacqueline قیام کلینیک فیزیوتراپی